090628

det finns tydligen ett dansande fängelse (dancing inmates som de kallar det haha) i filippinerna som arrangerar uppträdande en gång i månaden. om jag fattat rätt då. suttit och tittat på massa fina videos nu och detta är min favvo, såklart.
 

090628

nu är jag helt ensam och det kommer förbli så tills nästa söndag då jag, anna och daniel skall flyga till marseille där resten av min familj väntar. men innan dess, en hel vecka i vårt hus. det har inte slagit mig förrens typ nu, att det kan bli lite, lite läskig framåt kvällen. bor visserligen i den trygga delen av lindome men jag är ändå ganska paraniod. blir det mer och mer ju äldre jag blir.
men, through it all, så bor det en ensamvarg inom mig och jag skall njuta hur mycket som helst dessa dar.

dead and gone

igårnatt dog michael jackson. vår sista superstar.
vår sista utomjordig. jag tänker på att man(jag) såg på honom som en omänsklig maskin. ingen har någonsin slagit igenom världen över med sådan succé som honom. kanske att elivs är med i tävlingen men efter honom så står michael ensam på prispallen.
men trots hur många hits han än må ha gjort så var han bara en människa. eller?
sov i syrgasmask för typ 250 000 kr, anklagad för pedofili, skulder på miljarder(!!) och ett nöjesfält som trädgård.

så fort en kändis går bort så är världen snabb på att visa dess kärlek. plötsligt älskar alla(inkl jag) jacko och alla blir skitledsna. kommer ihåg att samma scenario inträffade när skådisen heath ledger gick bort förra året. det är ganska konstigt ändå. eller typiskt beetende för oss människor, kanske. you don't know what you got til it's gone sjöng janis joplin och jag kan bara instämma.

några av hans bästa låtar. 

smooth criminal

 

rockin robin
 
 

man in the mirror
 

090623

Min önskelista
(hihi, känner mig så finurlig att jag skriver den här, eftersom många av mina vänner kanske tittar förbi och automatiskt vet vad de skall köpa till 10e juli)

1. fina böcker från konstmuséet eller dyl. gärna biografier eller böcker fyllda med fina foton.
2. run dmc-tisha!!!!!!!!!
3. solglasögon från new look, weekday eller local firm
4. bombay /bollywood/ indien-grejor i mängder!!!! (talkin to u elin!)
5. mjukisjeans-shorts från american apparel
6. NAGELLACK I ALLA FÄRGER SOM FINNS (ni vet väl hur överlycklig jag blir för sånt!!)
7. någon bra skiva(förslag: the gossip, santogold, run dmc)
8. sällskap till emmaboda
9. PRESENTKORT till klädaffärer (för att göra det lätt för er)
10. "pretty" eller "street". båda böcker av NYLON.
11. prenumeration på NYLON.

typ så. men jag uppskattar alltid något speciellt med personlig prägel.

feel it or you don't

"varför har och kommer alltid metal avfärdas eller ses ned på? för att den tar upp saker som vi vill ignorera eller förneka. därför kommer den alltid vara en outsiderkultur och aldrig riktigt accepteras i vårat samhälle."

efter att jag ägnat större delen av kvällen med attt titta på ena sex and the city-avsnittet efter det andra så hamnade jag framför en dokumentär om metal. metal och dess relation till satanismen och dess relation med brottslighet och självmord. det var jätteintressant.

en sak som jag verkligen kan störa mig på(som också är väldigt typiskt mig...) är när personer säger sig vara något bara för IMAGE eller STATUS. aaaa, finns inget värre typ. det kan vara små struntgrejor som emofjortisar använder palestinasjalar men när man frågar vad de egentligen tycker om Hamas fattar de ingenting "jag använder den för att den är snygg" ah, det får mig att vilja styrpa dem små stackarna! i metalkulturen är satanismen något man undvikligen kommer in på. det finns hur många band som helst som spelar på att vara mest kontroversiella och ha flest upponervända kors på sina skinnjackor. men där finns samma problem. vi vill bara provocera, jag diggar kristendomen, kommenterade någon i dokumentären. black metalbandet venom är ett typiskt exempel. skapade nästan kaos under 80talet med deras galna videos och texter. men under ytan, vad betydde det för dem? det jag undrar är hur man kan göra något sådant, döpa en platta till War with Satan och sedan inte bry sig mer. jag kanske inte skall ge mig in på detta men jag kan inte låta bli, om jag vore satanist(haha) så hade jag varit sjukt pissed off på alla fakeband som gjort succé på deras fakeimage med deras faketexter och fakeilska.
en skön sak med programmet var när de visade ett inslag med alice cooper där han berättade att han älskade att besöka danmark och norge just för deras galna metaltidningar.... "it's just so spinal tap!!"

dokumentärens grundare åkte vidare till bergen, norge(som tydligen anses som black metals mecka ungefär) för att träffa en präst vars kyrka han arbetade i, hade brunnit ner några år tidigare för att riktiga satanister hade tänt på den. sånt är läskigt. fast jag kan inte hjälpa att tycka det är sjukt intressant också. hur man kan gå så långt, hur man kan förakta kristendomen så mycket, något som jag(ok, dumt exempel men en vanlig svenne) inte märker av så mycket i vardagen..
väl uppe i bergen pratade de med en snubbe som kallade sig för gaahl och hans syn på satanism. allt han ville ha var att ha, äga och leva i frihet. frihet på den vägen att att all kristendom i världen skulle utrotas. jag läste senare att han hade hotat en 41åring med att dricka hans blod och sedan slagit honom i huvudet.

en annan intressant grej typiskt för denna brutala genre är deras skivomslag, some call it art others demand parental advisory liksom. har dock svårt att se det konstnärliga med ett gäng animerade skelett som sitter och käkar en människa. amerikanska bandet cannibal corpse kanske ni känner till. (ö)kända för just deras omslag. något blev förbjudet att säljas i nya zeeland, annat blev censurerat i australien (är de extra känsliga i oceanien??) och frågan är liksom om det är so much art left då?
"åk till vatikanen och titta på konsten där om du tycker cannibal corpse är extrema, se macbeth om du klagar på mängen blod i alice coopers bannlysta show..."

något som jag vill kalla för slutsats som de flesta banden har gemensamt(hoppas jag) varesig det är slayer, enslaved, eller slipknot och hur hemska deras texter än är, så vill de nå ut, precis som vilka andra artister som helst, med sin musik och påverka. de vill visa för människor runtom i världen att de är inte är ensamma. det finns ju en slags gemenskap därmed, men om man verkligen är tvungen till att döpa en låt till suicide solution är en annan sak....

090620

okej, confession time. ibland önskar jag att jag aldrig kapade mitt långa hår i julas. det hade passat perfekt som rosettfrisyr, ni vet, typ lady gaga hahaha. fast jag planerar att pelle skall bli mitt offer, synd bara att hon har hälften långt, hälften kort. jag får letar vidare. här kan ni lära er att göra den!


090620

tusen saker har hänt sen sist men jag har verkligen tappat blogglusten. pratade med stina förut och hon tipsade om en sida där man fick bra hjälp med sin blogg och nu några förändringar senare hoppas jag att jag kommer börja blogga lite mer. vill fortsätta ivarjefall.
jag kan berätta att jag slutade ettan för en vecka sen ungefär. otroligt skönt. jag är en sån person som tycker att vårterminerna är jobbigare än höstterminerna, man har lärt känna sin klass, inget spännande, solen skiner ute men man sitter inne med sin geografibok. givetvis när man väl har fått sitt efterlängtade lov så regnar det väl hela tiden. men det är en annan sak. vi fick reda på våra nya klasser och jag skall vara optimistisk. kommer gå i ek2a/sk2 tror jag. vad är det för något namn på en klass? skitlångt. har alltid tyckt att långa och komplicerade klassnamn är coolt men ja, efter att ha gått i sp1c/mu1 vet jag inte.
jag ser framemot hösten hursomhelst. nya människor, språklig inrikting. känns gött.

jag träffade min skånske vän häromdan också, jesper! han kom upp till göteborg med sin mamma och jag guidade honom bäst jag kunde. vi gick runt till alla killaffärer som vi hittade men han shoppade ändå ingenting, den tönten. men det var en trevlig dag.

idag är det midsommardagen. igår på midsommarafton så åkte vi för en sista gång till bunketorp utanför lindome och firade. det var tråkigt. ingen ville dansa med mig. bjud på er själva, nähe.

tror inte att bloggen kommer fyllas med så mycket "idag var jag..." utan mest funderingar och tankar. och videoklipp eftersom jag ÄNTLIGEN lärt mig hur man lägger in sådana från youtube nu, haha!

090620

en av de bästa låtarna jag hört live, från amsterdam.


its cruel cruel world


in the city its a pity



jag och lady gaga en SOLIG dag när vi skulle på dans!!

deez grades

haft matteprov idag. dagen innan jag slutar ettan. helt sinnes. de som gjorde provschemat måste vara nöjda alltså. vet inte alls hur det gick. kan gå ganska okej, men eftersom jag ändå ligger och trampar på ett litet skit-G så bryr jag mig måttligt. har praktiskt taget sommarlov nu, fast ah, avslutningen är imorgon. har hela huset för migsj'älv och LIVING THE DREAM. skulle egentligen till kungsbacka avec mes copines och fira cassie som fyller sexton imorgon, men inte med mitt humör eller detta väder.
har fått reda på massa betyg nu, som sagt, g+ i matte, ingen kommentarer typ. tappat motivationen och jag krånglar till allt jättemycket. MEN vi får ju inget betyg i det nu ändå, eftersom vi läser en kombinerad kurs A och B och den är inte färdig förrens till julen. jag har tid atrt höja mig. whatever.
haha, de ämnen som jag va säker på, överraskade mig som mest idag, nk A och data A. fick vg i båda. laaaaame. men samhäll och scwedish gick asgrymt!!! fab!!
väntar bara på eng A och mu A nu. kommer gräva ner mig i lera och inte komma fram förrens till vintern om det inte blir som jag hoppas i engelska.

ok, enough bout them grades girl!

saddhartha gautma

det här med tro alltså. gjorde nyss ett quiz på facebook som hette "testa din tro" och resultet blev buddhism med en beskrivning som löd såhär "Buddhismen är den enda världsreligionen som saknar tro på Gud. En central tanke är att allt i tillvaron är föränderligt och ömsesidigt beroende. Målet är att genomskåda de illusioner och begär som begränsar och fjättrar oss för att istället bli fullt vakna eller upplysta..."
kunde nog inte blivit mer fel haha. för det första så tror jag på en Gud, men det behöver inte kopplas till någon specifik religion egentligen. jag tror på att det finns något större. 
jag kan visserligen tro på reinkarnation, alltså inte att när vi dör så försvinner allt. återfödelse känns lite mer logiskt, fast detta med karma... okej, nu gränsar jag väl till hinduismen. och jag vet inte om jag tror på något Nirvana, det fullkomliga målet.

hinduismen känns lite närmare, judendomen till och med. islam, nej. och kristendomen, haha, tror jag inte skall säga något om den.

MEN största fördelen med buddhism!!!! ursprung från Indien, my baby.

jag är inte hiphop:(

måste bara få skriva ner denna stora stund!! jag lyssnar på spotify och dessa är de senaste artisterna jag lyssnat på: mos def, nas, snoop dog, eminem, dr dre, wu tan clan ch NWA. sjukt hårt. sjukt metal. kom på att toy soliders med slim shady är så bra haha(igen då jag älskade den för några årsen). men nu får det vara nog med denna 2000talshiphop and I'll go back to my roots dvs run dmc, beastie boys och grandmaster flash om vi har tur.

yr mangled <3



Jag älskar The Gossip, Beth Ditto och detta omslag.

seas of shoes

har fått en ny glamour, där de listar de bästa bloggarna i världen och min favorit än så länge är verkligen SEAS OF SHOES. hitta hennes blogg här http://seaofshoes.typepad.com/ .
don't mind switching till hennes liv alltså. fast hon går i skola med skoluniform så hon blogghar alltså främst om hennes skor, har aldrig varit någon shoemaniac men gillar verkligen hennes stil. nu på sommaren visar hon också sina underbara kläder. hon är bara 17 år och kanye älskar hennes blogg. aaaaaaaaaaaaa dör litegrann.






my manic and I

känner mig helt omtumlad. drömde en fruktansvärd dröm inatt och just så fruktansvärd för att den var pretty realistisk. eller aah, från vissa håll iallafall. vi bytte klasser och ingen hörde eller lyssnade längre på mig. tror det har att göra med gårkvällen. var ett litet vrak hemma hos pelle. det blir bara värre varje dag och det bygger upp något så ostadigt, men jag vill för allt i världen inte bli "känsliga tjejen" igen. fast det kanske jag redan är.
det känns som dem utnyttjar mig utan att ge någon kärlek. dem ser ner på mig och jag får vara med bara för att jag startade allt. men jag får väl skylla mig själv, the master of irony itself.
grejen är väl att de inte ens förstår vad jag känner, och jag tänker inte berätta det. nu är det snart sommar och då skall det bli fest alltihop.
sommarlovet kommer alltid så sjukt lägligt, inte sant?

nej, nu skall jag inte tänka så negativt.
skall ta pendeln strax in till göteborg och träffa mina pärlor från balkan, haha. vi skall luncha någonstans och prata, prata prata. kvällen innehåller ännu inga planer. we'll see what happens.

lyssnar på laura marling, älskar hennes röst.

confession time

ok. jag är väl precis som alla andra dårå. har precis sett på mtv movie awards och gissa vilket klipp jag ser på om och om igen?
http://moviesblog.mtv.com/2009/06/02/a-magical-moment-with-robert-pattinson-and-kristen-stewart-at-the-mtv-movie-awards/
 HAN ÄR SÅ SNYGG I BLÅ KAVAJ OCH HAN GÖR SIG INTE TILL TROTS ALL HYSTERI

politikern talar

JUST DET!!
vill bara uppmana alla som har åldern inne att rösta till eu-parlamentet den sjunde!!! tycker det är sjukt viktigt att rösta oavsett val, man får aldrig glömma att man har chans att påverka, det är ju hemskt att politiker hoppas på att det iallafall når 50 %s valdeltagande. eftersom jag arbetat om lärjedalen större delen av(mitt liv känns det som haha!) denna terminen så förstår man hur mycket det påverkar om man får upp valdeltagande i en stadsdel och man märker även att politiker arbetar effektivare om de har några krav på sig än om ingen säger något överhuvudtaget. inte så konstigt att det är som det är i hjällbo kanske?
var förresten på hammarkullefestivalen med mina birds i lördags. hur kul som helst!!! rekommenderas!

akutiii

jag vill resa till indien så in i bänken alltså. vet inte riktigt vad det är som lockar, men det vore bara så fantastiskt. landet av bollywood och taj mahal och sötaste engelska dialekten. sitter och tittar på googlebilder på bombay just nu. tänk er att tågluffa er igenom indien.... jag har bestämt att jag och elin skall göra det tror jag. när vi slutat trean. då.


här kan man va


här kan man va


här kan man va

fixat in lite ny musik, eftersom den gamla var ganska patetiskt haha. enjoy.
imorgon fyller giles fiveteen. big girl you are beautiful eller big girls don't cry kan man sjunga då.

förlåt för pointless inlägg, har ingen vidare lust att blogga om mitt händelserika liv när solen skiner!! hoppas ni inte dör.

RSS 2.0