saddhartha gautma

det här med tro alltså. gjorde nyss ett quiz på facebook som hette "testa din tro" och resultet blev buddhism med en beskrivning som löd såhär "Buddhismen är den enda världsreligionen som saknar tro på Gud. En central tanke är att allt i tillvaron är föränderligt och ömsesidigt beroende. Målet är att genomskåda de illusioner och begär som begränsar och fjättrar oss för att istället bli fullt vakna eller upplysta..."
kunde nog inte blivit mer fel haha. för det första så tror jag på en Gud, men det behöver inte kopplas till någon specifik religion egentligen. jag tror på att det finns något större. 
jag kan visserligen tro på reinkarnation, alltså inte att när vi dör så försvinner allt. återfödelse känns lite mer logiskt, fast detta med karma... okej, nu gränsar jag väl till hinduismen. och jag vet inte om jag tror på något Nirvana, det fullkomliga målet.

hinduismen känns lite närmare, judendomen till och med. islam, nej. och kristendomen, haha, tror jag inte skall säga något om den.

MEN största fördelen med buddhism!!!! ursprung från Indien, my baby.

Kommentarer
Postat av: Anonym

nirvana är iofs buddhism baby ;D

2009-06-11 @ 20:46:42
Postat av: emmaaa

och det var det jag refererar till, gumman

2009-06-22 @ 11:00:11
Postat av: Anonym

OPPPS, got it quite wrong there honeyboy! My bad!

2009-06-24 @ 23:14:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0